Relatiemanagement


Alles wat je aandacht geeft groeit!

Wat is nu een suspect, prospect of relatie?

Suspect
Een organisatie of bedrijf die je graag als klant wil hebben. maar jij bent nog niet in beeld met je business.
Prospect
Iemand waar je al een paar keer contact mee hebt gehad, maar die nog geen klant van je is.
Relatie
Een betalende klant.

Omzetgroei

Wil je je omzet laten groeien dan adviseer ik je aandacht te geven aan je suspect, je prospect én je klant. Want alles wat je aandacht geeft groeit. Ik spreek veel ondernemers die denken dat ze door het benaderen van prospects de snelste groei kunnen maken. Maar de snelste groei zit vaak in bestaande relaties.

Relaties

Geef jij je klanten voldoende aandacht? Laat je hen voelen dat je hen serieus neemt? Informeer hen regelmatig over je producten of diensten. Of laat je liever omzet liggen?

Laat weten wat je doet

Iedereen is vaak druk bezig met zijn of haar eigen business. Het is niet vanzelfsprekend dat je relatie aan jouw product of dienst denkt. Informeer hen daarom regelmatig over de ontwikkelingen binnen je bedrijf. Dat kan in je contactmomenten maar ook via social media of via een nieuwsbrief.

Alles wat je aandacht geeft groeit

Aandacht, iedereen is er dol op. Toch zijn we vaak nog zo gefocust op onszelf. Wat wil ik en hoe krijg ik dat? Door eenvoudig aandacht te geven wordt je netwerk groter. Een enkel contact met een prospect levert nog geen nieuwe klant op. Een folder in de bus van je suspect is echt niet voldoende om onder de aandacht te komen. En een klant op je klantenlijst is nog geen garantie van meer aankopen. Elke relatie heeft aandacht nodig.

Hoe kun je aandacht geven?

Aandacht geven werkt alleen als je echt betrokken bent. Vragen stellen omdat het moet kan een averechts effect geven. De allerbelangrijkste tip die ik kan geven is: ben oprecht! Luisteren met aandacht! Dat is belangrijker dan praten.

Spreek frequent af met uw relatie

Contacten onderhouden met je bestaande relaties is belangrijk zodat je weet wat er speelt. Op die manier kun je inspelen op een behoefte. Spreek daarom regelmatig met je relaties af. Dat kan zijn op een netwerk, een lunch, of een bedrijfsbezoek. Laat je klant de frequentie bepalen. Op die manier voorkom je een overkill aan contact.

Laat van je horen

Stuur tussendoor eens een bericht. Dit geldt voor een prospect maar ook voor je klanten. Dat kan zijn een mailtje, een Like op een bericht of commentaar op een blog. Heb je ook wel eens gedacht aan het sturen van een kaart, of een kleine attentie. Dat heeft vaak een groot effect.

Weet wat er speelt

Als je een contactmoment heb gevonden zorg er dan voor dat je weet wat de ander bezig houdt. Houd notities bij en lees de informatie die je hebt gekregen van voorgaande gesprekken. Kijk eens op social media of er items zijn die zijn of haar aandacht hebben. Vraag ernaar. Maak contact.

Actie

Actie is het sleutelwoord. Je kunt veel geld uitgeven aan koude acquisitie maar vergeet ook je bestaande relaties niet. Geef je veel geld uit aan een goede website? Leun dan niet achterover en ga wachten tot de opdrachten binnen komen, dan mis je de boot. Actie is nodig!
Wil jij in actie komen maar weet je niet goed hoe? Heb je hulp nodig bij je activiteiten? Wil je advies over je actieplan? Of heb je nog geen plan? Neem contact met mij op dan komen we samen in actie!

We gebruiken onder andere analytische cookies om ons websiteverkeer geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Meer informatie over de verwerkte gegevens kunt u lezen in onze privacystatement.

[X] Ik ga akkoord met bovengenoemde privacystatement