De aanhouder wint


Ik zag laatst een afbeelding en die sloeg voor mij direct de spijker op de kop. De aanhouder wint! Ik wil hem daarom graag met je delen.

Mijn vorige blog ging over het Salesplan. Om dit plan tot uitvoering te laten komen blijf je eerlijk en kom je je afspraken na. Daarmee werk je aan je betrouwbaarheid. Die betrouwbaarheid is belangrijk voor je relaties. De opsomming in de afbeelding laat zien dat relatiemanagement belangrijk is. De aanhouder wint.

Poging 1

Veel ondernemers die ik spreek geven het al op als een prospect of klant na een eerste gesprek niet enthousiast is over hun product of dienst. Herken jij jezelf in één van deze uitspraken:
1.    “Daar ga ik geen energie in steken”
2.    “Als ze me nodig hebben, weten ze me wel te vinden”
3.    “Ik laat me niet aan het lijntje houden”
4.    “ik ga mijn klanten niet nabellen, ik ben niet zo wanhopig”

Misschien heb je wel het idee dat als klanten of potentiele klanten niet direct enthousiast zijn, dat ze dat dan ook nooit worden. Misschien vind jij dat je wel wat beters te doen hebt? Waar sta jij in verhouding tot de afbeelding? Ben jij een aanhouder?

Verplaats je in je klant

Hoe denk jij dat opgeven overkomt op de klant? Verwacht jij werkelijk dat je met één actie, één speldenprik, één contactmoment omzet kunt genereren? Je wilt wel omzet, maar je wilt niet investeren? Is dat het?

Met wie doe jij je zaken?

Ga eens bij jezelf na. Als jij met iemand zaken doet, waarom is dat dan? Omdat je één telefoontje hebt gekregen en dat jij daarop bent ingegaan? Of doe je liever zaken met iemand uit je netwerk, of met iemand die is aanbevolen door iemand uit je netwerk?

Ben jij bereid om te investeren?

Als je niet bereid bent om te investeren op lange termijn door te gaan zaaien, dan kom je bedrogen uit. Je oogst zal tegenvallen. Veel ondernemers vinden koude acquisitie niet prettig omdat er niet direct een positief antwoord komt. Nu bellen en direct een opdracht krijgen is zeldzaam. Wil je in de toekomst een structurele omzet? Dan moet je gaan zaaien!

Ga uit van een nee

Behoor jij tot de 48 procent die na een eerste contact nooit meer iets laat horen? Of hoor jij tot de 10 procent die daadwerkelijk de opdrachten binnenhaalt? Verkopen is relatiebeheer. Richt je op de prospects die je graag als klant wilt hebben. Volg hun markt en deel informatie die voor hem of haar interessant kan zijn. Als je uitgaat van een nee, zijn je gesprekken veel rustiger, minder commercieel duwend en meer betrokken. Je laat na elk contact een prettige en deskundige indruk achter.

De nee van nu is de ja van de toekomst. De aanhouder wint.

Netwerken

Ga je voor de Quick-win of ben je bewust van de investering die je moet doen om te scoren? Ben je lid van een netwerk? Wat zijn je verwachtingen van een netwerk? Denk jij na een jaar, het heeft me niets opgeleverd, dus ik zeg het netwerk maar weer op?

Bedenk dat netwerken echt werken is. Alleen je gezicht laten zien is niet voldoende. Je kunt geld stoppen in heel veel netwerken maar als je nooit komt kun je ook geen relaties opbouwen. Je kunt geen contacten leggen met potentiele klanten, maar je kunt ook geen ambassadeurs maken. Dan heeft lid zijn van een netwerk inderdaad geen zin.

Bedenk: De aanhouder wint!

Volg altijd op

Volg je acties altijd op! Het domste wat je kunt doen is je actie niet opvolgen. Stuur je informatie? Bel dan na. Heb je een offerte gemaakt en verstuurd? Zorg voor een bespreekmoment. Heb je een andere actie gedaan? Zorg altijd dat er een moment komt dat je opnieuw contact hebt met elkaar om je actie te bespreken.

Doe je dit niet, dan laat je omzet liggen, gegarandeerd!

Aanhouder nodig?

Ben jij een aanhouder, of heb je een aanhouder nodig? Ik heb nog ruimte voor een aantal ondernemers om te begeleiden of om werk over te nemen. Bel me om te bespreken wat ik voor jou kan doen.

Vraagje?

Hoeveel procent kans op succes heb jij in relatie tot de afbeelding? Klopt dat? Ben jij een aanhouder die wint? Plaats je reactie onder dit blog of stuur me een e-mail.

We gebruiken onder andere analytische cookies om ons websiteverkeer geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Meer informatie over de verwerkte gegevens kunt u lezen in onze privacystatement.

[X] Ik ga akkoord met bovengenoemde privacystatement