Samen gas geven


Bovenstaande afbeelding kom ik regelmatig tegen en onderschrijf ik helemaal. Deze beleving van Jay Danzie sluit helemaal aan bij mijn beleving. Ik vergelijk het verkoopproces met een auto. Hoe kom je van A naar B? Dit verkoopproces wil ik met je gaan optimaliseren. Dat is de uitkomst van mijn periode van bezinning.

Experience

Het gaat bij het optimaliseren van je verkoopproces vooral om de experience. Hoe ervaart je klant het contact met je bedrijf? Ik wil graag met je kijken of de experience van je klant kan worden verbeterd.

Hoe krijgt je klant de aandacht die hij of zij verdient? Hoe houd je de gegevens van je klanten bij? Heb je een effectief systeem zoals een crm-systeem, en haal je daar voldoende uit? Ik houd de vergelijking met de auto nog even aan.

Terugschakelen

Rijd je niet te snel in de hoogste versnelling? Misschien is een keer terugschakelen slimmer in bepaalde situaties. Als je direct naar de verkoop van je product gaat maar je relatie met de klant verwaarloost, kan het zijn dat je niet hoog scoort.

Als je terugschakelt en je klanten meeneemt in je proces ben je waarschijnlijk effectiever. Maak de meerwaarde voor je klanten zichtbaar. Blijf in contact met je klant, houd ze op de hoogte van nieuwe toepassingen of ontwikkelingen. Je zult dan effectiever zijn.

Onderhoud

Als je dan ook nog regelmatig de olie van je auto ververst is hij minder snel aan vervanging toe. Een nieuwe auto is wel leuk en spannend, maar het is een grote investering.

Dat werkt ook zo bij je klanten. Je klanten verdienen jouw aandacht. Vraag naar de verhuizing, stuur een kaartje bij een geboorte of bel op omdat je een nieuwe oplossing hebt voor een probleem dat je eerder van je klant had gehoord. Niet elk contact hoeft tot een order te leiden. Laat zien dat je je klanten serieus neemt en dat je moeite hebt gedaan om je te verplaatsen in hen. Denk met ze mee. Werk aan klantbehoud en niet alleen aan nieuwe klanten.

Kilometers tellen

Onderhoud aan je auto doe je niet wanneer het je uitkomt. Om je auto zo lang mogelijk te rijden tel je de kilometers. Na een aantal kilometers gaat je auto naar de garage, of het nu uitkomt of niet. Het is belangrijk voor de duurzaamheid van je auto. Beter onderhoud aan je bestaande auto dan een nieuwe aanschaffen.

Tel ook de kilometers van je klanten. Dit is belangrijk voor de continuïteit van je bedrijf. Ga niet willekeurig te werk als het gaat om relatiebeheer. Breng structuur aan in je contactmomenten. Je wilt je klanten behouden en ze optimaal bedienen. Daarmee blijven ze klant en zijn ze eerder bereid om hun afname uit te breiden. Onderhoud is een minder grote investering dan steeds op zoek gaan naar nieuwe klanten. Ga in gesprek met je klanten en luister naar wat ze nodig hebben.

Zoek naar de ideale beleving

Een beleving is subjectief. Als de ene klant het liefst achter in  een dikke Mercedes wil zitten zodat jij hem van A naar B kan brengen, zal de andere klant het liefst zelf achter het stuur van een Ferrari willen zitten met jou naast hem zodat je hem kunt voorzien van adviezen (navigeren). Door te luisteren naar je klanten kun je op zoek gaan naar de ideale beleving van jouw klant.

Ik stap bij jou in

In mijn vorige blog vroeg ik of je een stukje wilde meereizen in mijn belevingswereld. Nu wil ik bij jou instappen. Ik wil mij verdiepen in jouw bedrijf, in de experience van jouw klanten. Ik wil graag lange ritten met je rijden zodat je de mooiste ervaringen met mij zult beleven. Ik help je met:

  • De route te bepalen ( vorm geven aan je verkoopproces)
  • Delen van je verkoopproces uit te voeren (acquisitie en relatiebeheer)
  • De onderdelen optimaal te gebruiken (inrichten van een crm)
  • De andere passagiers in de auto te coachen (ondersteuning aan het verkoopteam)

Wil jij gas gaan geven?

Heb je genoeg gewacht op het juiste moment? Weet je waar je heen wilt en sta je te popelen om te vertrekken? Wil je je passagiers beter uitrusten voor de lange reis? Neem contact met me op, dan gaan we samen gas geven.

We gebruiken onder andere analytische cookies om ons websiteverkeer geanonimiseerd te analyseren, zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen.
Meer informatie over de verwerkte gegevens kunt u lezen in onze privacystatement.

[X] Ik ga akkoord met bovengenoemde privacystatement